Ako správne sedieť ? Turecký sed, prerušované sedenie a iné

Ako správne sedieť ? Turecký sed, prerušované sedenie a iné

Určite ste sa všetci stretli s mnohými článkami, kde písali o tom ako správne sedieť v kancelárii na stoličke. Kopu z vás karhali už v škole, aby ste sa nehrbili, ale aby ste sa poriadne vystreli. Dokonca existuje určitá firemná kultúra, kde si taktiež nemôžeme len tak sadnúť ako nás napadne… V dnešnej dobe neexistuje len problém sedavého zamestnania, sedíme skoro stále. Sedíme v škole, sedíme doma pri počítačoch, sedíme pri televízore, sedíme keď cestujeme atď. S firemným poriadkom nepohneme, ale čo s časom ktorý trávime doma ? Tu môžeme samozrejme skúšať a hľadať lepšiu cestu ako sedieť pohodlne, bez väčšieho dopadu na naše zdravie.  Ľudské telo nie je stavané na na sedenie, ale na pohyb.

Vlado Zlatoš na svojom blogu píše:

Za najproblematickejšie časti ľudského tela považujeme najmä oblasti dolného a horného pletenca končatín (bedrá a ramená). Sú to miesta s najväčšou potenciálnou mobilitou, ale problém prichádza najmä vtedy, keď človek začne dlho sedieť a jeho svalstvo sa začne tejto polohe prispôsobovať. Špecializácia na sedenie je dnes problémom číslo jeden a nielen že zvyšuje možnosti výskytu kardiovaskulárnych ochorení, ale je úzko spojené aj s ťažkosťami tráviaceho systému, lymfatického systému, hormonálneho systému a poruchami pohybového aparátu (oslabené lopatkové svalstvo, skrátené bedrovo-driekové svalstvo, oslabené sedacie svalstvo).

Sedenie je nebezpečné nie len pred počítačom a televízorom, ale aj pred tabuľou v školách. V skutočnosti niečo také ako zdravé sedenie neexistuje, je to len mýtus, ktorý vznikol ako marketingový ťah pre ľudí predávajúcich naozaj drahé stoličky pre ľudí, ktorí dlho sedia. A prečo? Aby mohli sedieť ešte dlhšie. Výsledok? Pozrime sa na bežné štandardy okolo seba

Čo z tohto celého vyplýva ? Snažte sa čo najviac vyhýbať sedeniu, ak to po vás nevyžaduje firemný, alebo školský kódex.

Skvelá prednáška na tému: Ako nás degeneruje celodenné sedenie nie len v práci:

Vlado Zlatoš zostavil skvelé odporúčania ako sa prispôsobiť tejto neprirodzenej súčastí nášho života:

  • prerušované sedenie (maximálne 2 hodiny sedenia bez prestávky),
  • najneskôr každých 120 minút sa postaviť, urobiť na 5-10 minút iné pohyby a polohy, ktoré nevedú k spoteniu (tonizačné, strečingové, silové) a až potom sa vrátiť k sedeniu (dôležitá je pestrosť),
  • sedieť čo najviac pohodlne s čo najmenším tonusom v oblasti lona (bedrovo-driekovej časti): takže pokojne aj tak, že skoro ležíte (ten kto to robí dávno, to intuitívne cíti),
  • akceptácia vo firemnej kultúre vykonávať prácu v stoji (standing desk), v kľaku (na špeciálnej stoličke alebo na zemi), v hlbokom drepe (squate na zemi / inde), v tureckom sede (jediná poloha, pri ktorej je vhodné sedieť s úplne vystretým chrbtom), alebo sedieť na zemi v sede rozkročnom a pracovať,
  • na poradách a pracovných stretnutiach stáť, alebo čupieť v hlbokom drepe,
  • pri ceste na WC, na kávu či inde, si urobiť batériu tonizačných, strečingových, silových a iných cvikov, ktoré pomôžu zlepšiť svalový tonus a vykompenzovať usedené telo (visenie, stojka o stenu, nosenie ťažkého bremena z bodu A do bodu B – napríklad kettlebel, krátke cvičenie, lastovička, strečing, iné),
  • nesedieť na FIT loptách (až na výnimku tureckého sedu – bez držačky to bude asi veľká výzva) a nesedieť ani s príliš vystretým chrbtom (čo najviac odstrániť tonus v oblasti bedrovo-diekovej chrbtice)

Tina Zlatoš Turnerová vám ukáže niekoľko cvičení, ktoré môžete praktizovať i v kancelárii

 

 

Ako správne sedieť ? Turecký sed, prerušované sedenie a iné
5 (100%) 3 votes

Komentáre