Nedostatok minerálov môže spôsobiť problémy – minerály a zdravie

Minerály sú pre naše zdravie rovnako dôležité ako vitamíny. V dôsledku ich nedostatku dochádza k narušeniu našej vnútornej rovnováhy a prejavy tohto nedostatku sa môžu prejavovať rôznymi problémami. Telo si ich nevie samo vyrobiť, a tak ich musí získavať zo stravy, ktorú konzumujeme. Pokiaľ sa vyvážene stravujete, nemusíte mať strach, že by ste niektoré z nich postrádali.

Minerály delíme na makroelementy a mikroelementy (stopové prkvy).

makroelementy-mineraly

mikroelementy-mineraly

Vápnik 

Je to jeden z najdôležitejších minerálov v našom tele. Tvorí základný stavebný prvok našej kostry a zubov. Pomáha pri prevencii úbytku kostnej hmoty a osteoporózy, znižuje krvný tlak, chráni nás pred zápalmi kĺbov a zlomeninami. Pre tento minerál je dôležitý vitamín D, ktorý pomáha pri jeho ukladaní.

Nedostatok vápnika sa prejavuje:

  • bolesť kĺbov
  • nespavosť
  • lámavosť nechtov
  • búšenie srdca

 

Potraviny a vápnik:

Vápnik nájdete v mlieku, syroch, rybách (losos), strukovinách, sóji apod.

 

Magnézium (horčík)

Magnézium pomáha pri vstrebávaní vápnika, jeden bez druhého nemôžu v tele správne fungovať. Pomáha pri transporte cukru do buniek a asistuje pri jeho premene na energiu. Zmierňuje príznaky únavy, znižuje krvný tlak, slúži ako prevencia pred cukrovkou(diabetom) a pomáha tiež pri prevencii srdcových chorôb a srdcových arytmií.

Nedostatok magnézia sa prejavuje:

Pri jeho nedostatku sa zhoršuje priebeh každého ochorenia, pretože je prítomný vo väčšine biochemických reakcií v tele. Jeho nedostatok tiež spôsobuje bolesť a kŕče svalov, bolesti hlavy, stres, nevoľnosť.

Potraviny a magnézium:

Magnézium nájdeme v mnohých potravinách ako napríklad orechy, ryža, banány, strukoviny, listová zelenina, ovsené vločky apod.

Draslík

Draslík patrí do skupiny makroelementov. Je uložený prevažne vo vnútri buniek a je potrebný pre rôzne biochemické procesy. Je dôležitý pre svalové nervové funkcie a pri prenose impulzov, ktoré riadia srdce.

Nedostatok draslíka sa prejavuje:

  • svalová slabosť
  • nadúvanie
  • závraty a mdloby
  • kŕče

Potraviny a draslík:

Najlepším zdrojom draslíka sú čerstvé banány. Jeden banán dokáže doplniť draslík stratený hodinovým cvičením. Ďalej ho nájdete v marhuliach, sušenom ovocí, zemiakoch, mliečnych výrobkoch apod.

Ďalšie dôležité minerály, ich zdroj a doporučenú dávku nájdete v nasledujúcej tabuľke (magistramama.cz).

 

tablka-minerály

Doplnky stravy

Niektorí na ne nedajú dopustiť, iní ich zatracujú, pretože sú vraj k ničomu. Doplnky stravy nie sú síce zázračné, ale v určitých etapách nášho života potrebné. Nie vždy sme schopní získať vitamíny alebo minerály z potravy , preto ich musíme doplniť inou cestou. Treba napísať, že doplnky stravy nie sú lieky ! Pri liečbe choroby vám lieky pomôžu túto chorobu vyliečiť, naopak doplnky stravy organizmus pomáhajú posilniť a doplniť dôležité vitamíny a minerály (záleží od doplnku stravy).

Mohlo by vás zaujímať: Posilnite svoju imunitu a zlepšite svoje zdravie

Nedostatok minerálov môže spôsobiť problémy – minerály a zdravie
4.67 (93.33%) 9 votes

Komentáre