Nezameriavajte sa len na jeden druh pohybu, športu - vieme prečo !

Nezameriavajte sa len na jeden druh pohybu, športu – vieme prečo !

Dnes sa pozrieme na to, prečo je lepšie venovať sa väčšiemu množstvu športových disciplín a vykonávať tak, väčšiu škálu a pestrosť pohybov.

Neunikol nám perfektný článok výživového a pohybového experta Vlada Zlatoša, ktorý prišiel s článkom – nevymieňajte svoje zdravie za špičkové fyzické výkony v ktorom na príkladoch vysvetľuje, prečo je niekedy pohybová pestrosť viac k úžitku, ako podávať extrémne “amatérske” výkony len v jednej disciplíne. Táto téma nás zaujala, kedže na našich stránkach sú zastúpené najmä dve dominantné športové disciplíny, alebo smery, a to parkour a freerunning a tiež street workout. Chceme zdôrazniť, že tento článok nie je o tom, že sa teraz začnete venovať niekoľko športom naraz, ale treba nájsť dokonalú harmóniu v tom čo robíte a nebáť sa skúsiť aj niečo nové. Sami sa niekoľko rokov venujeme freerunningu a prešli sme si toho už dosť, ani workout nám nie je cudzí, kedže patrí do výukového programu parkour a freerunning akadémii.

Dovolíme si citovať Vlada Zlatoša, ktorý trefne spomenul, že:

štandardy vo fyzickej zdatnosti bežne športujúcej populácie sa výrazne posunuli vpred. Buď sa nešportuje vôbec alebo ak áno, tak sa to nekriticky preháňa. Amatérski športujúci ľudia sa neraz pokúšajú svojim fyzickým výkonom doťahovať až na vrcholovo športujúcich atlétov. Mnohokrát úspešne.

Teraz sa zamyslite. Patríte sem aj vy ? Trénujete vo svojej oblasti na plno, vidíte na sebe výrazný progress, ktorý vás neustále posúva vpred, ale absolútne nerozvíjate svoje pohybové schopnosti v inej oblasti ? Toto vás môže stáť vaše zdravie !

Vlado Zlatoš napísal:

“To ale neznamená, že máte prestať chodiť na vlastné tréningy a prestanete rozvíjať ďalšie užitočné pohybové zručnosti. Ale pohybová všestrannosť je len jedna stránka veci, ku ktorej sa o chvíľu ešte vrátime. 

Zdravie kĺbov diktuje funkčnosť svalov a tie zas diktujú celkový pohybový potenciál. Preto nie je rozumné vymieňať krátkodobú zvýšenú fyzickú zdatnosť (alebo svalový objem) za zničené alebo disfunkčné kĺby, ktoré z dlhodobého hľadiska vám neumožnia ostať silným a schopným. Myslite preto na najbližší demolačný tréning CrossFitu alebo izolovaný posilňovací tréning zameraný len na budovanie objemu. Budujte objem aj silu, ale nezabúdajte súbežne aj na mobilitu a funkčnosť. Laicky by sa to dalo prirovnať asi k tomu, že svaly sú niečo ako motor a kĺby podvozok, ktorý silu motora prenáša na vozovku (činku, súpera, zem, ihrisko, iný povrch). Čím výkonnejší motor máte (alebo chcete mať), o to zdravšie a funkčnejšie musíte mať aj tieto kĺbové prepojenia. Asi si viete predstaviť čo by sa stalo, ak by ste vo vašom reálnom aute mali motor s výkonom 500 koní, ale podvozok by bol stavaný len na auto so 150-timi konskými silami. Motor by tento podvozok kompletne roztrhal a v tom horšom prípade by celé vaše auto skončilo v priekope zničené aj spolu s vami. “

Ďalej Vlado vo svojom článku zostavil súbor športov, ktoré by bolo dobré spojiť do jedného uceleného celku a vybrať z každého len niečo, tak by sa človek mal možnosť realizovať sa vo viacerých oblastiach, čím by posilnil celé telo a myslel tým aj na svoje zdravie.

V tomto článku sme citovali a zvýraznili len niekoľko pasáži, ktoré sa nám zdali zaujímavé, oveľa viac a možno pre teba prospešných informáciach nájdeš v originálnom článku od Vlada Zlatoša (TU).

Chceme tiež zverejniť skvelý workshop s Viktorom Kozubekom na ktorom sa zúčastnil aj Vlado Zlatoš a venovali sa presne tejto téme. Ak je na vás aj tento článok dlhí, obetujte aspoň 7. minút svojho času sledovaním tohto videa v ktorom sa dozviete to najdôležitejšie !

Nezameriavajte sa len na jeden druh pohybu, športu – vieme prečo !
5 (100%) 2 votes

Komentáre