Parkour – ako začať | základné prvky

Ak vás parkour a freerunning zaujal, je na čase pochopiť niektoré základné prvky z parkouru. V parkoure používame predovšetkým svoje telo a všetky základné prvky vychádzajú z telovýchovy, ktorú mal azda každý z vás 🙂 Poďme sa jednotlivo pozrieť na tieto prvky.

Parkour kotúľ | Parkour roll

pk-roll-kotul

Táto technika nadväzuje na dopady. Parkourista pri zoskoku z vysokej budovy na zem nadobudne obrovské množstvo energie. Ak by túto energiu nerozložil, určite by prišlo k zraneniu dolných končatín. Táto energia sa musí stlmiť, preniesť pomocou kotúľa (ang. Rollu). Je podobná parašutistickému kotúľu, pri ktorom atlét pri dopade zbalí telo, cez pravé rameno rotuje pozdĺž plochy a končí ľavým bokom, alebo opačne.

Rovnováha | parkour balance

rovnováha-balance-parkour

Technika, ktorá je veľmi dôležitá. Pri náročnejších skokoch vo výškach musí mať atlét veľmi dobre osvojenú rovnováhu (ang. balancing), inak by mohlo prísť k úrazu. Dá sa trénovať na menších úzkych zábradliach, kde atlét presúva svoje ťažisko pomocou pokrčenia v kolenách s využitím rúk.

Plynulosť | parkour flow

parkour-flow

Z anglického prekladu flow. Plynulosť existuje i v iných športových disciplínach ako napríklad skejtbording, inline korčuľovanie a podobne. Ide o to, aby atlét vedel prirodzene prechádzať mestským prostredím, pričom efektne použil v priestore čo najviac prvokov a nadväzovali po sebe prirodzene. Napríklad preskok cez lavičku s prechodom do mlynského kola a salta vzad.

Preskoky | parkour vaults

 

pk-vaults

Kľúčová technika v parkoure, ale aj vo freerunningu. Freerunner prekonáva rôzne prekážky ako múriky, lavičky s využitím rúk, najčastejšie bez prerušenia kroku. Túto techniku si mohol osvojiť každý, pretože je základným cvikom na telesnej výchove. Poznáme ho ako preskok cez kozu, kladinu (ang. vault).

Ďalšie parkour a freeruuning tutoriály nájdeš tu: Ako sa naučiť parkour a freerun

 

Parkour – ako začať | základné prvky
4.2 (84%) 5 votes

Komentáre